Ανακοινώσεις

Αισθητηριακές Στρατηγικές Για Δραστηριότητες Καθημερινής Φροντίδας (Γ): ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑ ΔΟΝΤΙΩΝ

Γιάννου Δήμητρα, Εργοθεραπεύτρια SIT, Αλεξάνδρου Στράτος, Εργοθεραπευτής SIT

Πολύ συχνά το πλύσιμο των δοντιών είναι μία επίπονη διαδικασία και δραστηριότητα για τα παιδιά με διαταραχές αισθητηριακής ρύθμισης (υπερ ή υπο ευαισθησίας) αλλά και διάκρισης. Πολύ συχνά τα παιδιά με στοματική δυσπραξία και δυσκολίες στη σίτιση δυσκολεύονται σημαντικά είτε στο παθητικό είτε και στο ενεργητικό πλύσιμο των δοντιών τους.

Παρατίθενται κάποιες στρατηγικές για την καλύτερη αισθητηριακή επεξεργασία για το βούρτσισμα των δοντιών.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ

-Αν το παιδί παρουσιάζει υπερευαισθησία, χρησιμοποιήστε αρχικά ένα μαλακό πανί αντί για βούρτσα

-Στη περίπτωση που το παιδί εμφανίζει ευαισθησία στην αφή εντός της στοματικής κοιλότητας, ζητήστε από τον Εργοθεραπευτή να σας εκπαιδεύσει στο πρωτόκολλο της Wilbarger για την αποφυγή ερεθισμάτων (το στοματικό στάδιο)

-Προκείμενου να μειώσετε την ευαισθησία πιέστε τα δόντια κα τα ούλα πριν το βούρτσισμα

-Χρησιμοποιήστε τα αρχικά βουρτσάκια οδοντοφυΐας NUK. Κατόπιν μαλακές βούρτσες

-Χρησιμοποιήστε μέτρια αρωματισμένη οδοντόπαστα

-Χρησιμοποιήστε βαθειά πίεση

-Ενισχύστε την ισορροπία, καθώς στέκεστε πίσω από το παιδί, ώστε να διασφαλίσετε την ασφάλεια του αν δυσκολεύεται

-Δοκιμάστε ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, καθώς η δόνηση μπορεί να λειτουργεί χαλαρωτικά

-Πριν ξεκινήσετε το βούρτσισμα ασκήστε πιέσεις στις αρθρώσεις των ώμων,  του αυχένα και της γνάθου ώστε να προετοιμάσετε το σώμα για το βούρτσισμα των δοντιών.

-Επιπρόσθετα, πριν ξεκινήσετε το βούρτσισμα ασκήστε πιέσεις στο πρόσωπο, τα μάγουλα και τα χείλη ώστε να προετοιμάσετε το πρόσωπο για το βούρτσισμα των δοντιών.

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΥΣΙΜΟ ΔΟΝΤΙΩΝ:

Πιθανά να χρειαστεί πρωτόκολλο απτικής απευαισθητοποίησης (Willbarger brushing) πριν το εντάξετε στη ρουτίνα πλυσίματος

Έχετε ένα δομημένο πρόγραμμα που θα φαίνεται καθαρά πότε ή/και μετά από τι θα ακολουθήσει το πλύσιμο των δοντιών του (βοηθάει η τεχνική μέσω δομημένου προγράμματος TEACCH)

Αφαιρέστε οπτικούς ή ακουστικούς διασπαστές ώστε το παιδί να είναι συγκεντρωμένο στη διαδικασία

Χρησιμοποιείστε εάν χρειαστεί περιβαλλοντική μουσική ή πρωτόκολλο θεραπευτικής ακρόασης

Ενημερώστε το παιδί για το πότε και που πρόκειται να το αγγίξετε με την οδοντόβουρτσα

Χρησιμοποιήστε γνωστικές στρατηγικές προετοιμασίας , όπως  θα πλύνουμε πρώτα τα επάνω δοντάκια και μετά τα κάτω κτλ

Ενθαρρύνετε το παιδί να πίνει νερό συχνότερα ώστε να μετακινούνται οι επιπλέον τροφές

Χρησιμοποιήστε σκαλοπάτι ώστε το παιδί να φτάνει τη βρύση και να λαμβάνει οπτική ενημέρωση από το καθρέφτη

Προκειμένου να ενισχύσετε την ανεξαρτητοποίηση του παιδιού στο βούρτσισμα, μεταφέρετε την οδοντόκρεμα σε δοχείο με αντλία ή σε βαζάκι, αν δυσκολεύεται σε αμφίπλευρους λεπτούς χειρισμούς.

 

Ελεύθερη Μετάφραση από τα βιβλία:

Abraham Michael  2002 “Sensory Integration (Addressing Learning Differences)”. LDA.

Miller lucy-Jane (2007) : “Sensational kids”. Penguine Group

Yack E., P.Aquilla, S.Shutton (2002): “Building Bridges Through Sensory Integration”. Sensory Resources

Αλεξάνδρου Στράτος 2018. Σημειώσεις Σεμιναρίου  «Το παιδί με δυσκολίες στην Αισθητηριακή Επεξεργασία. Από το πρόβλημα στη λύση»