Ανακοινώσεις

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ TIPS ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ Γ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΝΩ

Αλεξάνδρου Στράτος. Εργοθεραπευτής. Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Αρχικά θα παρουσιαστούν κάποια tips που θα πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά πριν ξεκινήσουν μία δραστηριότητα γραφής:

 

VecorToons07222013041-e1420665100304

Η διαδικασία της γραφής –πριν να γράψεις

 Η προετοιμασία για να γράψεις είναι το πρώτο στάδιο της γραφικής διαδικασίας και περιλαμβάνει όλα τα πράγματα που πρέπει κάνεις προκειμένου να είσαι έτοιμος να γράψεις για πρώτη φορά ένα κείμενο. Αν έχει καθορίσει ο δάσκαλός σου το θέμα της γραπτής σου  εργασίας, βεβαιώσου ότι έχεις καταλάβει ακριβώς τι σου ζητείται και τι πρέπει να κάνεις. Σε αντίθετη περίπτωση, ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσεις είναι να ρωτήσεις στον εαυτό σου τις παρακάτω ερωτήσεις:

Για τι πράγμα να γράψω;
Αυτή είναι μια ερώτηση για το θέμα αυτού που θα γράψεις. Εάν επιλέξεις κάτι που σε ενδιαφέρει, αυτό που θα γράψεις είναι πιο πιθανό να είναι περισσότερο ενδιαφέρον για τον αναγνώστη.

Γιατί θέλω να γράψω για αυτό;
Αυτή είναι μια ερώτηση σχετικά με το σκοπό της γραφής σου και συνδέεται με το πρώτο ερώτημα. Εδώ είναι μερικοί από τους πιθανούς λόγους που μπορεί να πρέπει να φτιάξεις ένα γραπτό κείμενο:

– να εξηγήσεις

– να ενημερώσεις / καθοδηγήσεις

– να περιγράψεις

– να αφηγηθείς

– να πείσεις

– να κινηθείς

-να διασκεδάσεις / ψυχαγωγήσεις

-να ζητήσεις

 

Ποιό είδος γραφής πρέπει να κάνω;

Αυτό είναι ένα ερώτημα σχετικά με το είδος της εργασίας σου. Εδώ είναι μερικά από τα είδη που θα μπορούσες να επιλέξετε από:
– διήγημα
– ποίημα
– επιστολή
– αφήγηση
– είδηση
-δοκίμιο
– κριτική βιβλίου ή ταινίας
– έκθεση
– βιογραφία

 

Για ποιον το γράφω;
Αυτή είναι μια ερώτηση σχετικά με το κοινό που θα διαβάσει το γραπτό σου. Για παράδειγμα: Θα πρέπει να αναρτηθεί σε πίνακα ανακοινώσεων; Θέλεις να το δημοσιεύσεις στην εφημερίδα του Σχολείου; Είναι ένα κείμενο που απευθύνεται στον δάσκαλο; Στους γονείς σου; Σε φίλο σου; Γράφεις στο λεύκωμα του φίλου σου; Φτιάχνεις ένα προσκλητήριο για πάρτυ;

Όταν έχεις απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις, είσαι έτοιμος να αρχίσετε να σχεδιάζεις το γράψιμό σου. Ανάλογα με το θέμα σου, μπορείς να συλλέξεις τις ιδέες και κάνετε τις σημειώσεις κάνοντας μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες δραστηριότητες:

– σκέψης / καταιγισμός ιδεών
– ανάγνωση και έρευνα
– παρατηρώντας
– συνέντευξη
– συζήτηση
– φαντασία
– σημειώσεις
Το τελικό έργο του προ-γραφικού σταδίου είναι να οργανώσεις τις ιδέες και τις σημειώσεις σου σε μια λογική σειρά. Μπορείς να το βρεις χρήσιμο να γράψεις ένα περίγραμμα ή να χρησιμοποιήσεις κάποιο είδος χάρτη ή πίνακα για να οργανώσεις τις πληροφορίες που έχεις σκεφτεί ή συλλέξει ή γνωρίζεις ήδη. Τώρα είσαι έτοιμος για το επόμενο στάδιο της διαδικασίας παραγωγής γραπτού λόγου και σύνταξης!

Μη ξεχάσεις να ακολουθήσεις στο μυαλό σου τα παρακάτω βήματα στο γράψιμο

Απλά, κοίταξε την παρακάτω ακροστοιχίδα και αρχικά σβήνε κάθε βήμα που ολοκληρώνεις μέχρι να το συνηθίσεις.

Γ Γυρίζω το σώμα μου έτσι ώστε να έχω σωστή θέση εργασίας (συνήθως καθιστή)
Ρ Ρωτάω το σώμα μου και το μυαλό μου εάν είναι έτοιμο (κάνω «ζέσταμα»)
Α Αποφασίζω αυτό που πρέπει να γράψω (σκέφτομαι καλά το θέμα)
Π Παίρνω το εργαλείο που θα γράψω (μολύβι, στυλό, μαρκαδοράκι) και το κρατάω
Τ Τώρα ξεκινάω να γράφω!
Η Η ορθογραφία μου με νοιάζει όσο και η σύνταξή μου
Ε Έχω εξασφαλίσει ότι τα γράμματά μου είναι ευανάγνωστα από τον άλλον
Ρ Ρέει η γραφή μου αλλά είναι καλό να σταματήσω για να δω τι έχω γράψει έως τώρα
Γ Γυρίζει η σκέψη μου στο τι έχω ακόμα να γράψω
Α Αναδιοργανώνομαι! Συνεχίζω όπως είχα αρχίσει.
Σ Στο τέλος, ξαναδιαβάζω το ερώτημα ή ξανα-σκέφτομαι το θέμα
Ι Ίσως να έχω κάποιες αβλεψίες, ξαναδιαβάζοντας θα τις βρω και θα τις διορθώσω
Α Αν τελείωσα, κλείνω το τετράδιό μου ή παραδίδω το κείμενο

Καλή επιτυχία

ΠΗΓΕΣ: http://esl.fis.edu/learners/advice/wp-pre.htm

National Institute of Neurological Disorders and Stroke

National Organization for Rare Disorders (NORD)