Ανακοινώσεις

Μένω ασφαλής : Αποτελεσματική θεραπεία μέσω βίντεο: οι καλύτερες συμβουλές

Μετάφραση – Επιμέλεια : ΤΣΕΡΕΠΑ ΕΛΕΝΗ, Ψυχοπαιδαγωγός, Κέντρο Προσέγγιση

Τίτλος πρωτοτύπου : Effective therapy via video: Top tips. DCPDigitalHealthcareSub-Committee (Τμήμα Κλινικής Ψυχολογίας, ψηφιακή υπο-επιτροπή υγειονομικής περίθαλψης)

https://www.bps.org.uk/sites/www.bps.org.uk/files/Policy/Policy%20-%20Files/Effective%20therapy%20via%20video%20-%20top%20tips.pdf

Οι παρακάτω πληροφορίες παρουσιάζονται ως μια πηγή για αυτούς που σχεδιάζουν τηλεδιασκέψεις και δεν αποσκοπεί στο να αντικαταστήσει την τοπική καθοδήγηση. Συστήνεται να συμβουλεύεστε έγγραφα πολιτικής και καθοδήγησης του δικού σας οργανισμού των Εθνικών Υπηρεσιών Υγείας (NHSTrust/organization).

Η DCPDigitalHealthcareSub-Committee αναπτύσσει αυτή την περίοδο, ένα πλαίσιο δεξιοτήτων και κατάρτισης για εφαρμοσμένους ψυχολόγους, ώστε να τους εφοδιάσει σχετικά με την ψηφιακή πρακτική, και να προσφέρουν αυτό το προσωρινό μέσο, δεδομένης της ενδεχόμενης επείγουσας ανάγκης να προσφέρουμε απομακρυσμένη εργασία στους πελάτες/θεραπευόμενούς μας.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Πολλοί Οργανισμοί θα επανεξετάζουν τα σχέδια συνέχειας σε σχέση με τον ιό Covid-19. Μια πιθανή απάντηση είναι να συστήσουν τηλεϊατρική, όπου ενδείκνυται. Για τις ψυχολογικές υπηρεσίες, αυτό θα σήμαινε να προσφέρουν θεραπεία μέσω ψηφιακών μέσων, είτε μέσω τηλεφώνου ή, ως όλο και πιο πιθανό, μέσω βίντεο. Οι περισσότεροι ψυχολόγοι έχουν εμπειρία στο να προσφέρουν τηλεδιάσκεψη/συμβουλευτική μέσω τηλεφώνου, ενώ υπάρχουν πολλές παρόμοιες εκτιμήσεις για την πραγματοποίηση μιας βίντεο-συνεδρίας. Αν είστε καινούριος σε αυτό, υπάρχουν καλά αποδεικτικά στοιχεία ότι η θεραπεία μπορεί να πραγματοποιηθεί ικανοποιητικά μέσω διαφορετικών μέσων, ότι συνήθως είναι αποδεκτή από τον πελάτη/θεραπευόμενο και ότι είναι πιθανό να χτιστούν θεραπευτικές σχέσεις που είναι τόσο ισχυρές όσο αυτές που διαμορφώνονται στην «πρόσωπο με πρόσωπο» θεραπεία.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ

Εξασφαλίστε ότι η μέθοδος επικοινωνίας και το λογισμικό που χρησιμοποιείτε είναι ασφαλή. Μερικοί εργοδότες μπορεί να προτείνουν ή να εγκρίνουν λογισμικό για τον σκοπό αυτό. Ωστόσο, για ανεξάρτητους επαγγελματίες συστήνουμε να χρησιμοποιούνται μόνο κατάλληλα για τον σκοπό συστήματα VOIP (όπως Skype ή Zoom) και να αποφεύγονται δημόσια δίκτυα, όπως ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Αν η υπηρεσία σας έχει αγοράσει λογισμικό τηλεδιάσκεψης, δοκιμάστε το πρώτα για να εξασφαλίσετε ότι δουλεύει στον υπολογιστή που χρησιμοποιείτε. Παρομοίως, αν η υπηρεσία χρησιμοποιεί εξωτερικές συσκευές, όπως κάμερα/μικρόφωνο/ηχείο, που συνδέονται στον υπολογιστή, να τα δοκιμάσετε πρώτα. Αν το ηχείο ή το μικρόφωνο δεν δουλεύουν, ανοίξτε τις «ρυθμίσεις ήχου», κάνοντας δεξί κλικ στο εικονίδιο «ηχείο» και σιγουρευτείτε ότι η εξωτερική συσκευή έχει επιλεγεί.

Αυτό είναι πιθανότατα το μόνο που χρειάζεται να κάνετε. Αν είστε άνετοι με τους υπολογιστές, μπορείτε να ελέγξετε μερικά πράγματα για να εξασφαλίσετε καλύτερη σύνδεση. Γενικά, η σύνδεση είναι καλύτερη όταν χρησιμοποιείτε μια σταθερή σύνδεση μέσω ενός καλωδίου δικτύου στο πίσω μέρος του Η/Υ (όπως σε έναν NHS Η/Υ) παρά μέσω WiFi, αλλά εσείς ή ο πελάτης/θεραπευόμενός σας, μπορεί να μην έχετε πολλές επιλογές. Επίσης, κλείστε εφαρμογές που δεν χρειάζεστε, αν ξέρετε τον τρόπο, και αν χρησιμοποιείτε περιηγητή διαδικτύου, όπως chrome, κλείστε πρόσθετες καρτέλες που δεν χρησιμοποιείτε, καθώς μπορεί να καθυστερήσουν την σύνδεσή σας.

Αν χρησιμοποιείτε θεραπεία μέσω βίντεο, θα ήταν βοηθητικό να έχετε μια προ της θεραπείας τηλεφωνική συζήτηση με τον πελάτη/θεραπευόμενό σας, για το πως θα έχουν πρόσβαση στον σύνδεσμο του βίντεο -σταθερό υπολογιστή, φορητό υπολογιστή ή κινητό. Σιγουρευτείτε ότι βρίσκονται σε έναν άνετο, ιδιωτικό χώρο, όπου δεν μπορούν να τους ακούσουν. Αν βρίσκονται τρίτοι στο σπίτι, συμφωνείστε τι θα κάνετε αν τους ενοχλήσουν. Σιγουρευτείτε ότι έχετε και εσείς έναν κατάλληλο χώρο, με φόντο απαλλαγμένο από εμπιστευτικές πληροφορίες και περισπασμούς. Προσοχή στη λάμψη φωτεινών αντικειμένων στο δικό σας φόντο, ή σε αυτό του πελάτη/θεραπευόμενού σας. Προσπαθήστε να προσανατολιστείτε ώστε να μην έχετε παράθυρο πίσω σας, διαφορετικά το άλλο πρόσωπο θα βλέπει μόνο μια σιλουέτα/φιγούρα στην κάμερα. Εξασφαλίζοντας ότι το πρόσωπό σας είναι επαρκώς φωτισμένο και χρησιμοποιώντας ακουστικά για να μεγιστοποιήσετε την ποιότητα της φωνής σας, αν είναι δυνατόν, θα ενισχύσει αυτό που είναι γνωστό ως «τηλεπαρουσία/τηλεπικοινωνία», το οποίο συνδέεται με μια ισχυρή θεραπευτική σχέση. Είναι σκόπιμο να κρατήσετε ένα δωμάτιο θεραπείας, ώστε να έχετε έναν ιδιωτικό, άνετο χώρο να μιλήσετε, όπως θα κάνατε σε μία «πρόσωπο με πρόσωπο» συνεδρία.

Και οι δύο μπορεί να θέλετε να φορέσετε ακουστικά, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει να γίνει η συζήτηση πιο εμπιστευτική και να βελτιώσει την ποιότητα ήχου. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα ασύρματα ακουστικά που έρχονται με τα κινητά.

Σε περίπτωση που αποτύχει η τεχνολογία κατά την διάρκεια την συνεδρίας, συμφωνείστε με τον πελάτη/θεραπευόμενό σας το τι πρόκειται να κάνετε, π.χ. το να προσπαθήσετε να επανασυνδεθείτε ή να συνεχίσετε μέσω τηλεφώνου. Να συμφωνήσετε μια διαδικασία μέσα στην υπηρεσία σας, για επαναπροσφορά συνεδριών οι οποίες έχουν διακοπεί.

ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΒΙΝΤΕΟ

Προτού προσφέρετε θεραπεία μέσω βίντεο, λάβετε υπόψη εάν υπάρχουν κάποιοι αναπτυξιακοί, συναισθηματικοί ή οικονομικοί παράγοντες των πελατών/θεραπευόμενων, οι οποίοι μπορεί να επηρεάσουν την ικανότητά τους να δεσμευθούν και να κάνουν χρήση των διαδικτυακών συνεδριών. Για παράδειγμα, αν ο πελάτης/θεραπευόμενος έχει κάποιες μαθησιακές δυσκολίες ή είναι επιρρεπής σε παρανοϊκές σκέψεις, το οποίο μπορεί να επηρεάσει την πρακτική δέσμευση ή την θεραπευτική σχέση. Κανένας από αυτούς τους παράγοντες δεν θα έπρεπε να είναι λόγος, ώστε αυτόματα να αποκλείσουμε σε κάποιον την ευκαιρία να έχει την συνεδρία του απομακρυσμένα, αλλά οι σχετικοί κίνδυνοι και οφέλη θα πρέπει να ληφθούν υπόψη προσεκτικά.

Κανονικά, θα παρουσιάζατε την ιδέα της θεραπείας μέσω βίντεο στους πελάτες/θεραπευόμενους, με το πέρασμα του χρόνου. Αυτό ίσως να μην είναι πάντα δυνατό, αν η υπηρεσία περιορίζει τα ραντεβού σε εξωτερικούς ασθενείς και η θεραπεία μέσω βίντεο θεωρείται ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση, στην οποία περίπτωση ίσως χρειαστεί να παρέχετε σχετικές πληροφορίες σε σύντομο χρονικό διάστημα. Είναι σημαντικό να περιγράφεται ξεκάθαρα και να παρουσιάζεται ως μια επιλογή. Θα πρέπει να αναζητηθεί και να τεκμηριωθεί η συγκατάθεση του πελάτη/θεραπευόμενου για μια βίντεο-συνεδρία.

Όταν ξεκινάτε μια θεραπεία μέσω βίντεο για πρώτη φορά, αφιερώστε τα πρώτα λεπτά στο να εξασφαλίσετε ότι ο πελάτης/θεραπευόμενος είναι άνετος με τον σύνδεσμο και ότι όλα λειτουργούν. Προετοιμαστείτε στο να προσφέρετε στον πελάτη/θεραπευόμενό σας ένα σύντομο φροντιστήριο στην πλοήγηση στις συσκευές του υπολογιστή/λογισμικό, αν είναι απαραίτητο  (ωστόσο, σιγουρευτείτε ότι το κατανοείτε εσείς πρώτοι!). Μπορεί να χρειαστεί να μιλάτε αργά στην αρχή, ενώ αξιολογείτε την σύνδεση. Ίσως να χρειαστείτε λίγο χρόνο στο να τους αφήσετε να νιώσουν άνετα, καθώς μπορεί να φαίνεται περίεργο στην αρχή. Κλινικοί που δεν έχουν χρησιμοποιήσει αυτή την μέθοδο πριν, είναι κατανοητό ότι μπορεί να αισθάνονται οι ίδιοι αμήχανα αρχικά, σχετικά με την διαχείριση της τεχνολογίας. Για το λόγο αυτό, είναι καλή ιδέα αν μπορείτε να εξασκηθείτε στη χρήση του λογισμικού από μόνοι σας, ή με έναν συνάδερφο, μερικές φορές, προτού δείτε έναν πελάτη/θεραπευόμενο με αυτό τον τρόπο.

Καθώς ξεκινάτε μια συζήτηση, σιγουρευτείτε ότι επαναλαμβάνετε τα όρια εμπιστευτικότητας και εξασφαλίστε την συγκατάθεσή τους για θεραπεία, μέσω της χρήσης μιας πλατφόρμας βίντεο. Ξεκαθαρίστε τυχόν προσαρμογές στην διαδικασία εμπιστευτικότητας και συγκατάθεσης, ως αποτέλεσμα της συνεδρίας, η οποία κάνει χρήση μιας πλατφόρμας βίντεο. Για παράδειγμα, αν το λογισμικό της βιντεοκλήσης σας έχει λειτουργία εγγραφής, να είστε ξεκάθαροι με τον πελάτη/θεραπευόμενο, εάν εσείς/εκείνοι θα χρησιμοποιήσετε αυτή την λειτουργία και που θα πραγματοποιηθεί η εγγραφή. Μια τέτοια εγγραφή, θα αποτελεί μέρος του ιατρικού αρχείου και οι NHSTrusts δεν θα κατέγραφαν κανονικά μία συνεδρία, χωρίς γραπτή συγκατάθεση από τον πελάτη/θεραπευόμενο. Ωςθεραπευτής, μπορείεπίσηςναμηνεπιθυμείτενακαταγραφείτε.

Κατά την διάρκεια της συνεδρίας, παρακολουθήστε την θεραπευτική σχέση και εξετάστε με τον πελάτη/θεραπευόμενο και την εποπτεία, το πως η παροχή της συνεδρίας μέσω διαδικτύου, επιδρά πάνω σε αυτό.

Πριν και κατά την διάρκεια της συνεδρίας, σκεφτείτε αν θα χρησιμοποιούσατε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή επιλογές κοινής-χρήσης της οθόνης, για να μοιραστείτε πηγές και πληροφορίες με τον πελάτη/θεραπευόμενό σας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να το σκεφτείτε, αν είστε κάποιος που τείνει να αντλεί ιδέες κατά την διάρκεια της «πρόσωπο με πρόσωπο» συνεδρίας.

Μετά την συνεδρία, πάντοτε να προσθέτετε σημειώσεις από την συμβουλευτική, στο αρχείο του πελάτη/θεραπευόμενου (και καταγράψτε αν ήταν μέσω τηλεφώνου ή σύνδεσης βίντεο), και βεβαιωθείτε ότι είναι καταχωρημένο σε οποιοδήποτε σύστημα χρησιμοποιεί η υπηρεσία σας για να καταχωρήσει τις επαφές των πελατών/θεραπευομένων.

ΙΔΙΑΙΤΕΡΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Η εκτίμηση του κινδύνου θα πρέπει να πραγματοποιείται, όπως θα γινόταν σε μία «πρόσωπο με πρόσωπο» συνεδρία, και οι ενέργειές σας, όπως η επαφή με έναν γενικό ιατρό με ανησυχίες, το ίδιο. Οι πελάτες/θεραπευόμενοι θα έπρεπε να ερωτηθούν αν έχουν τις κατάλληλες πληροφορίες υποστήριξης, π.χ. πως να επικοινωνήσουν με τις υπηρεσίες εκτός ωραρίου. Κάνοντας αυτό εξ αποστάσεως, μπορεί να έχει διαφορετική αίσθηση για τον θεραπευτή, και είναι σημαντικό να έχετε την κατάλληλη υποστήριξη.

Όσον αφορά την αποτελεσματική εμπιστευτικότητα και την διαχείριση του κινδύνου, τα ακόλουθα πρόσθετα θέματα θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη, όταν προσφέρουμε ψηφιακή θεραπεία:

Θα θέλατε να ξέρετε που βρίσκεται ο πελάτης/θεραπευόμενος κατά την διάρκεια των συνεδριών (π.χ. στο σπίτι ή στη δουλειά); Αυτό θα ήταν σημαντικό αν χρειαζόταν να οργανωθεί ένας έλεγχος για την ευημερία ενός πελάτη, ο οποίος παρουσίαζε ενεργά αυτοκτονικά σχέδια ή προθέσεις.

Τι θα κάνατε αν ένας πελάτης/θεραπευόμενος τερμάτιζε μια θεραπευτική συνεδρία, ειδικά μετά από μια αποκάλυψη σχεδίων ή προθέσεων για να βλάψει τον εαυτό του ή άλλους;

Χρειάζεται να παρακολουθήσετε κάποιες συνεδρίες με το να ταχυδρομείτε ηλεκτρονικά λεπτομέρειες για τις κρίσεις των πελατών/θεραπευόμενων; Πως θα εξασφαλίσετε ότι ο πελάτης/θεραπευόμενος τα έχει λάβει;

Πως θα συζητήσετε με διαφάνεια την ασφάλεια της βίντεο-σύνδεσης και τους κινδύνους που σχετίζονται με αυτό, όσον αφορά την εμπιστευτικότητα; Η λεκτική συγκατάθεση είναι αρκετή για αυτό ή βάσει του αισθήματος ευθύνης σας, χρειάζεται γραπτή συναίνεση;

Θα προτείναμε να συζητηθούν τα παραπάνω, καθώς και οι τοπικές πολιτικές και διαδικασίες, με την ομάδα σας, ώστε να εξασφαλιστεί ότι έχετε μια κοινή κατανόηση του πως θα χρησιμοποιηθεί η ψηφιακή τεχνολογία και πως θα έχετε πρόσβαση σε οδηγίες, αν προκύψουν θέματα κατά την διαδικασία της θεραπείας.

ΠΗΓΕΣ ΚΛΙΝΙΚΩΝ (CLINICIAN RESOURCES)

The DCP Digital Healthcare Sub-Committee Digital Competencies for Psychological Professions

www.digitalhealthskills.com

NHS digital guidance:https://digital.nhs.uk/data-and-information/looking-after-information/datasecurity-and-information-governance/information-governance-alliance-iga/information-governanceresources/information-governance-and-technology-resources

BACP Working online in the counselling professions factsheet:

www.bacp.co.uk/media/2162/bacp-working-online-supplementary-guidance-gpia047.pdf

American Psychological Association Guidelines for the Practice of Telepsychology

www.apa.org/practice/guidelines/telepsychology

THE DCP DIGITALHEALTHCARE SUB – COMMITTEE (ΤμήμαΚλινικήςΨυχολογίας, ψηφιακήυπο-επιτροπήυγειονομικήςπερίθαλψης)

Gary Latchford, University of Leeds (contact for this document g.latchford@leeds.ac.uk)

Helen Pote, Royal Holloway, University of London (Chair)

Alesia Moulton-Perkins, University of Surrey (Secretary)

Emma Griffith, University of Bath

Roman Raczka, Central London Community Healthcare NHS Trust

Kate Cavanagh, University of Sussex

Eva Papadopoulou,MindDistrict

Gavin Richardson, University of Glasgow

Graham Thew, Oxford Health NHS Foundation Trust and University of Oxford

Penny Priest, Midlands Partnership Foundation NHS Trust

Craig Newman,Uxclinician Ltd

Helen Sinclair, Central and North West London NHS Foundation Trust

Tessa Saunders, MAC UK

Gemma Rides, Royal Holloway, University of London

Rebecca Reed, University of Surrey