Ανακοινώσεις

Μένω ασφαλής: Δραστηριότητες και παιχνίδια για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής  ηλικίας.

Γιούλη Λερούνη, Ψυχοπαιδαγωγός – Θεώνη Ανδριοπούλου, Ψυχολόγος, ΜΑ. Κέντρο Προσέγγιση

Μένουμε σπίτι κι έχουμε πολύ χρόνο πια να ασχοληθούμε μαζί με τα παιδιά με δραστηριότητες που αναπτύσσουν κάποιες από τις απαραίτητες προσχολικές και σχολικές δεξιότητες με ευφάνταστο τρόπο. Μιας και τα σχολεία είναι κλειστά, δημιουργούμε ένα μικρό σχολείο στο σπίτι που στόχο θα έχει τη μάθηση, αλλά και την διασκέδαση.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ:

  • Με ζυμάρι φτιάχνουμε μαζί με το παιδί σχήματα, γράμματα, αριθμούς ακόμα και λέξεις.
  • Σε ένα μαγειρικό σκεύος (π.χ. τάπερ) βάζουμε αλεύρι ή ζάχαρη και το παιδί σχηματίζει σχήματα, γράμματα και αριθμούς. Μπορεί να «αντιγράψει» ένα δικό μας, να σχεδιάσει αυθόρμητα αυτό που θέλει ή να σχηματίσει αυτό που του ζητάμε κάθε φορά.
  • Σε ένα δοχείο με νερό βάζουμε πλαστικά τρισδιάστατα γράμματα ή αριθμούς. Το παιδί με μια κουτάλα τα «ψαρεύει» ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (π.χ. χρώματα, γράμματα, αριθμοί). Θα μπορούσε επίσης να «ψαρέψει» το γράμμα που αντιστοιχεί στο πρώτο φώνημα μιας λέξης (π.χ. «βρες το γράμμα από το οποίο αρχίζει η λέξη “παπί”», δηλαδή το «π») ή βρίσκει τον αριθμό που αντιστοιχεί σε μια ποσότητα που ζητάμε.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΜΠΑΛΟΝΙΑ:

Τα παιδιά γεμίζουν μπαλόνια με αλεύρι και ζωγραφίζουν ό, τι θέλουν…. ακόμα και τα συναισθήματά τους! Βοηθάει κι ως αγχολυτικό!

ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ:

ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ

Τα επίπεδα σχήματα είναι εδώ

κάντε στην άκρη, θέλω να δω!

Κύκλος είμαι και γυρίζω

και τη ρόδα σου θυμίζω.

Τρίγωνο με τρεις πλευρές

και γωνίες κοφτερές.

Τετράγωνο είναι το πλακάκι,

πρόσεχε! γλιστράει λιγάκι!

Ορθογώνιο σαν …πόρτα,

χτύπα το κουδούνι πρώτα!

Οβάλ το σχήμα του αβγού…

μην το πείτε του λαγού!

Ρόμβος είναι το διαμάντι,

στης μαμάς το χέρι… “γάντι”!

Νάτα και τα στερεά

όλα μπήκαν στη σειρά.

Σφαίρα η Γη, σαν μπάλα γυρίζει,

ευτυχώς πάει αργά και δεν μας ζαλίζει!

Κώνος το καπελάκι για το πάρτι,

σ’ εκείνα τα γενέθλια το Μάρτη.

Έξι τετράγωνα έχει παρέα,

ναι, για τον κύβο, η ζωή είναι ωραία!

Κύλινδρος το ντενεκεδάκι που κρατάς,

στον κάδο ανακύκλωσης πάντα να το πετάς!

Μυτερή η πυραμίδα!

Μην μου πεις μετά, δεν είδα!

 

Μαθαίνοντας το ποίημα ζωγραφίζουμε τα σχήματα καθώς ακούγονται. Θα μπορούσαμε να βρούμε στο σπίτι αντικείμενα που ταιριάζουν και με το στερεό που ακούγεται στο ποιηματάκι.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟ ΠΑΤΩΜΑ:

  • Κολλώντας χαρτοταινία στο πάτωμα σχηματίζουμε σχήματα, αριθμούς, γράμματα. Το παιδί περπατάει ή κάνει κουτσό ακολουθώντας τη διαδρομή που έχει σχηματιστεί.
  • Κόβουμε μεγάλα χαρτόνια σχηματίζοντας σχήματα, γράμματα και αριθμούς κι έτσι φτιάχνουμε δρόμους για τα αυτοκινητάκια μας .

ΒΡΕΣ ΤΟ ΛΑΘΟΣ:

Σε ένα καλάθι βάζουμε εμείς αντικείμενα που ανήκουν σε μια κατηγορία αλλά κι ένα που δεν ταιριάζει (π.χ. μαχαιροπίρουνα κι ένα τουβλάκι ή διάφορα κόκκινα αντικείμενα κι ένα πράσινο ή μαρκαδόρους κι ένα μολύβι). Το παιδί ψάχνει να βρει το λάθος.

 «ΚΡΥΟ-ΖΕΣΤΗ»

Κρύβουμε ένα αντικείμενο στο χώρο. Το παιδί ψάχνει να το βρει. Όταν πλησιάζει του λέμε «ζέστη» καθοδηγώντας το έτσι στην κρυψώνα και «κρύο» όταν απομακρύνεται από το σωστό σημείο. Μπορούμε να αλλάξουμε ρόλους. Να κρύψει το παιδί κι εμείς να το ψάχνουμε ακολουθώντας τις δικές του οδηγίες.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΝΗΜΗΣ με γράμματα ή λέξεις

  • Φτιάχνουμε καρτελάκια με γράμματα ή λέξεις. Δύο φορές το κάθε ένα. Τα αναποδογυρίζουμε και παίζοντας με εναλλαγή σειράς προσπαθούμε να βρούμε το ίδιο. Όποιος βρει τα ίδια, τα κερδίζει. Συνεχίζουμε μέχρι να βρούμε όλα τα ζευγάρια.

ΑΣΤΕΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ:

  • Φτιάχνουμε αστείες λέξεις: Λέω μια λέξη στο παιδί και του ζητάω να βρει πώς θα γίνει, αν της αλλάξω το πρώτο φώνημα π. χ «παπί», «πώς θα γινόταν αν άρχιζε από /ν/;» δηλαδή: ναπί

ή «καραμέλα», «Πώς θα γινόταν αν άρχιζε από /μ/;», δηλαδή: μαραμέλα).

  • Κάνουμε τις λέξεις μεγάλες(μεγεθυντικά) και μικρές (υποκοριστικά) π. χ /κουτάλι/: Αν το μεγαλώσουμε-μικρύνουμε πώς θα γίνει;(κουτάλα- κουταλάκι). Αν το παιδί θέλει, μπορεί να ζωγραφίζει παράλληλα.

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΑ ΚΑΙ ΚΡΕΜΑΛΑ:

Λύνουμε μαζί με το παιδί σταυρόλεξα και παίζουμε κρεμάλα. Μπορούμε αν θέλουμε να τα συνδέσουμε και με μια θεματική ενότητα. Για παράδειγμα για την κρεμάλα σκεφτόμαστε λέξεις που ανήκουν σε μια θεματική που έχουμε συζητήσει και συμφωνήσει με το παιδί π. χ λέξεις σχετικές με το Πάσχα.

Αυτά τα παιχνίδια θα μπορούσαν να είναι και μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε στα παιδιά και για τις αλλαγές που συμβαίνουν σε σχέση με τη φύση, τους μήνες, τις εποχές ή τη γιορτή του Πάσχα που έρχεται, μιας και δεν πηγαίνουν στο σχολείο για να ακούσουν και να μάθουν για όλα αυτά. Για να κατανοήσουν καλύτερα τις έννοιες αυτές ζωγραφίζουμε μαζί τους ή κάνουμε σχετικές κατασκευές.

ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ:

Διαλέγουμε μαζί με το παιδί και παίζουμε με πάζλ και επιτραπέζια παιχνίδια, συνυπολογίζοντας την ηλικία και το αναπτυξιακό του επίπεδο. Αν η οικογένεια έχει περισσότερα από ένα παιδιά, θα μπορούσαμε να παίξουμε αφού χωριστούμε σε ομάδες: γονείς-παιδιά, μικροί-μεγάλοι.

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ:

Διαβάζουμε παραμύθια! Συζητάμε και ζωγραφίζουμε αυτό που διαβάσαμε, αλλά παίζουμε και παιχνίδια ρόλων… γινόμαστε εμείς και το παιδί οι ήρωες των παραμυθιών! Κι αν θέλουμε… αλλάζουμε την ιστορία όπως μας αρέσει!

Υλοποιώντας τις παραπάνω δραστηριότητες καλό είναι να θυμόμαστε ότι αυτές έχουν ως στόχο κυρίως, την διασκέδαση και την ευχαρίστηση των παιδιών. Για τον λόγο αυτό τα επαινούμε για την προσπάθειά τους κι όχι για την τελική τους απόδοση. Ενισχύουμε το θετικό κλίμα μεταξύ μας, την αυτοπεποίθηση τους και δίνουμε χώρο στην δημιουργικότητά τους και σε καινούργιες ιδέες που πιθανόν να σκεφτούν. Άλλωστε, τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα παίζοντας!