Ανακοινώσεις

Μένω ασφαλής : «Συμβουλές Επιβίωσης» από την Temple Grandin για τα παιδιά  με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Μετάφραση – απόδοση στα Ελληνικά : Γιάννου Δήμητρα, Εργοθεραπεύτρια SI . Κέντρο Προσέγγιση

Πηγή : https://parade.com/1019088/debrawallace/temple-grandin-tips-children-with-autism-coronavirus-quarantine/?fbclid=IwAR0dgCN0NEWASKvF8IuvLxsh9Nq361inct9DozatNlGzoclwhUQWywnIh8o#.XomoPM1twN9.facebook

Οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εργαζόμενοι γονείς από το σπίτι αυτή τη περίοδο της καραντίνας είναι αμέτρητες. Αλλά τα όρια μεταξύ της εργασίας και της καθημερινότητας στο σπίτι, είναι ακόμη πιο εύθραυστα και θολά όταν το παιδί σας βρίσκεται στις ΔΑΦ. Στα πλαίσια της Παγκόσμιου Μήνα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό, η TempleGrandin, μίλησε για τους τρόπους με τους οποίους, γονείς και φροντιστές παιδιών με ΔΑΦ, μπορούν να βοηθήσουν τις οικογένειές τους να ευδοκιμήσουν αυτή την άνευ προηγουμένου, περίοδο απομόνωσης.

Η Grandin, καθηγήτρια των Ζωικών Επιστημών του Πανεπιστημίου στο Κολοράντο, καθώς και διάσημη λέκτορας για θέματα του Αυτισμού, γνωρίζει ότι τα άτομα με ΔΑΦ ( παιδία και ενήλικες), δυσκολεύονται σημαντικά να προσαρμοστούν σε αλλαγές, εκπλήξεις, μεταβάσεις και ματαιώσεις, δυσκολίες οι οποίες επιδεινώνονται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, όπου η αβεβαιότητα κυριαρχεί εν μέσω μιας παγκόσμιας κρίσης για την Υγεία. Πόσο μάλλον όταν στην Αμερική, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων (CDC), τα νέα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ότι 1 στους 54 μαθητές διαγιγνώσκεται με ΔΑΦ, είναι η στιγμή όπου η παρέμβαση με στόχο την εκπαίδευση σε δεξιότητες ζωής είναι απαραίτητη. Ως εκ τούτου, έχει σημαντικές συμβουλές προς τα παιδιά με ΔΑΦ όπου αντιμετωπίζουν τις νέες  και συνεχώς μεταβαλλόμενες καθημερινές ρουτίνες.

«Το καλύτερο που έχετε να κάνετε ως γονέας για το παιδί σας, είναι να εντάξετε στη καθημερινότητά σας ένα πρόγραμμα, ώστε να δομήσετε την καθημερινότητα, ώστε να παραμένει το μυαλό και το σώμα ενεργό» δηλώνει η ίδια. «Το πρόγραμμα θα βοηθήσει το παιδί σας να παραμείνει εστιασμένο και προσανατολισμένο στο εδώ και τώρα».

Η συγγραφέας και ομιλήτρια για θέματα Αυτισμού, από τη νεαρή της ηλικία διαγνωσμένη, γνωρίζει καλύτερα από το καθένα, ότι η προσαρμογή στις αλλαγές, είναι πιο δύσκολο να το λες από την εφαρμόζεις. Καθώς έχουν ακυρωθεί οι ομιλίες της εξαιτίας της πανδημίας, βρίσκεται στο σπίτι της στο Κολοράντο, από όπου δίνει 7 σημαντικές συμβουλές ώστε να βοηθηθούν τα άτομα με ΔΑΦ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

  1. ΟΡΙΣΤΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

«Ρουτίνες, πρόγραμμα και ότι σας βοηθά να αντιμετωπίσετε τη κατάσταση. Ουσιαστικά πρέπει να δημιουργήσετε μια σταθερή νέα ρουτίνα. Τα πρωινά βήματα (πρωινό, ντύσιμο) να παραμείνουν τα ίδια όπως και τη περίοδο που πήγαιναν στο σχολείο. Στη συνέχεια ας ασχοληθούν με τις σχολικές εργασίες. Στη συνέχεια, μετά το μεσημεριανό, ασκηθείτε κάνοντας μια μικρή βόλτα τηρώντας την κοινωνική αποστασιοποίηση. Η ολοκλήρωση των σχολικών εργασιών προτείνονται το πρωί όπου το παιδί είναι ξεκούραστο. Στη συνέχεια ενημερώστε εγκαίρως για τη συνέχεια του προγράμματος, για παράδειγμα ότι θα  φάτε μαζί και κατόπιν θα παίξετε επιτραπέζια ή θα ασκηθείτε, προσαρμόζοντας στο πρόγραμμα 1 ώρα/ ημέρα επαφή με οθόνες. Σε αυτό το διάστημα μπορεί να δει εκπομπές της επιλογής του. Αισθάνομαι ζώντας στην απόλυτης εγγύτητα των ημερών, ότι  είναι σαν να ζω σε διαστημικό σταθμό και να χρειάζομαι χρόνο απομόνωσης- όπως όλοι, έτσι και τα παιδιά με ΔΑΦ»

  1. ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΦΟΒΟΥ

«Ιδιαίτερης σημασίας και σπουδαιότητας η διαχείριση του φόβου, του αναμενόμενου συναισθήματος που ως γονείς αισθάνεστε. Είναι εξίσου σημαντικό να μιλήσετε στο παιδί σας για τη κατάσταση, με τον τρόπο που το ίδιο μπορεί να καταλαβαίνει. Μπορείτε να συγκρίνετε τη κατάσταση με κάτι γνώριμο, όπως με μια πιο παρατεταμένη θύελλα, όπου θα πρέπει να παραμείνετε εντός σπιτιού για να προστατευτείτε. Ταυτόχρονα ενημερώστε για το πρόγραμμα που θα ακολουθείτε, όπως ότι εσείς θα εργάζεστε, τα παιδιά θα κάνουν τις εργασίες τους, θα παίζεται, θα βλέπεται ταινίες ως οικογένεια, καθώς το να κάνετε πράγματα μαζί, σας βοηθά να παραμείνετεα σφαλείς»

  1. ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΥΠΕΡΦΟΒΟΥ

«Τα επιτραπέζια είναι εξαιρετικά. Σε συνδυασμό με την πληθώρα εκπομπών και ταινιών αυτής της περιόδου, μπορείτε να παίξετε ένα υπέροχο παιχνίδι εναλλαγής σειράς  με το παιδί σας, όπου για παράδειγμα αν τρεις μέρες μπορεί να επιλέγει το ίδιο  τις ταινίες. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ψυχαγωγία από το να βλέπεις ταινίες και να παίζεις παιχνίδια. Θυμηθείτε το συναισθηματικό σύστημα του Jaak Panksepp , όπου αισθανόμαστε φόβο, θυμό, άγχος αποχωρισμού, γαλουχία, αγκαλιά, σεξ και παιχνίδι. Έχετε όμως και την ανάγκη της αναζήτησης και εξερεύνησης. Όταν λοιπόν, διαβάζετε στο διαδίκτυο μελέτες για τη φαρμακευτική αντιμετώπιση του ιού, ικανοποιείτε την ανάγκη σας για αναζήτηση, η οποία όμως μετατρέπεται άμεσα σε φόβο. Όταν λοιπόν, είστε με το παιδί σας και για παράδειγμα και θέλετε να φτιάξετε κουλουράκια μαζί, ενεργοποιείτε το αίσθημα της αναζήτησης, απενεργοποιώντας το συναίσθημα του φόβου. Όλα τα ζώα και οι άνθρωποι λειτουργούν με αυτό το τρόπο, όπου εκτενής αναφορά γίνεται στο βιβλίοAnimalsMakeUsHuman».

  1. ΤΗΛΕ- ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

«Ανησυχώ ιδιαίτερα για τα παιδιά των ηλικιών 2-3 ετών όπου δεν μπορούν να λάβουν τις θεραπείες που χρειάζονται, όταν η πρώιμη παρέμβαση οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα. Αν λοιπόν, ένα παιδί 3 ετών, μείνει για 6 μήνες εκτός θεραπειών, μπορεί αυτό να αποδειχθεί ιδιαίτερα επιζήμιο. Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση για το ποια είναι η καλύτερη επιλογή, όντως όταν οι θεραπείες απαιτούν αλληλεπίδραση ένας προς ένας, μπορείτε να λάβετε καθοδήγηση και συμβουλές από θεραπευτή που θα αξιολογήσει το παιδί σας. Αντίστοιχα,  με τη χρήση τηλε-συνεργασίας, όπου ο θεραπευτής παρέχει συμβουλές και θεραπευτικές κατευθύνσεις, όπου οι γονείς θα εφαρμόσουν στο παιδί».

  1. ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕ ΣΕ 1 ΩΡΑ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ

«Υπάρχει πληθώρα πληροφόρησης, την οποία δε χρειάζεται να παρακολουθούμε από το πρωί. Πολύ από εμάς εργάζονται, ενώ τα παιδιά έχουν τις δικές τους εργασίες».

  1. ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

«Θεωρώ ότι μπορούμε να εξηγήσουμε ότι μας αφορά όλους ως άτομα, οικογένειες, κοινότητες  και ως έθνη. Και προκειμένου να το ξεπεράσουμε, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, να μένουμε σπίτι, να απολυμαίνουμε τους χώρους, να τηρούμε την κοινωνική αποστασιοποίηση και τα λοιπά μέτρα προφύλαξης, συμπεριλαμβανομένου του πλυσίματος των χεριών ΄και της χρήσης απολυμαντικού.

Για τα παιδιά που ανησυχούν για τις ακυρώσεις στο πρόγραμμά τους, τις σχολικές δραστηριότητες ή τις μελλοντικές εκδρομές, εξηγήστε τους ότι τα λουνα- παρκ είναι κλειστά τώρα, όπως επίσης και οι κινηματογράφοι. Εξηγήστε τους, ότι και τα δικά σας σχέδια ακυρώθηκαν. Όμως θα βρεθεί η λύση».

 

  1. ΕΝΣΙΧΥΣΤΕ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΑΦΩΝ

«Ενθαρρύνετε τη κοινωνική επαφή του παιδιού σας με φίλους από το σχολείο, είτε με τη χρήση τηλεφώνου, είτε με τη χρήση του διαδικτύου. Είναι συγκεκριμένο, που μπορούν να αναμένουν και δε κοστίζει. Ας το έχουμε στο πρόγραμμα μας . Και αν το παιδί βαρεθεί, ας το βοηθήσουμε να ανακαλύψει νέες πηγές ενδιαφερόντων, όπως τη πολιτική, την ιστορία, τις επιστήμες ή οτιδήποτε άλλο κεντρίζει τα ενδιαφέροντά του. Ας το ενεργοποιούμε»