Ανακοινώσεις

Μένω ασφαλής : 9  δραστηριότητες για την καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών

Κωνσταντίνα Αντωνοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός, Κέντρο Προσέγγιση

 

  1. Φροντίδα εαυτού

Ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με τη σωματική του υγεία και να φροντίζει τον εαυτό του με την υιοθέτηση ωφέλιμων συνηθειών. Μυήστε το στην υγιεινή διατροφή και μαγειρέψτε μαζί υγιεινά φαγητά, εκμεταλλευτείτε ευκαιρίες για άθληση και δράση, τηρήστε με συνέπεια τη ρουτίνα του ύπνου δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για έναν ήρεμο, ποιοτικό ύπνο.

  1. Προγραμματισμός δραστηριοτήτων

Οργανώστε μαζί με το παιδί σας ένα ημερολόγιο με τις καθημερινές του ασχολίες. Βοηθήστε το να συμπεριλάβει σε αυτό κι εκείνες τις δραστηριότητες που το διασκεδάζουν και το γεμίζουν χαρά και ξεγνοιασιά. Δώστε μεγάλη σημασία σε αυτές, όπως και στις υποχρεώσεις του.

  1. Συζήτηση για συναισθήματα

Αφιερώστε τακτικά χρόνο για να συζητάτε τις σκέψεις και τα συναισθήματα του παιδιού σας σχετικά με όσα συμβαίνουν στην καθημερινή του ζωή. Ακούστε ενεργητικά όσα έχει να πει κι αγκαλιάστε όλα τα συναισθήματά του. Εκφράστε κι εσείς αντίστοιχα τα συναισθήματά σας με άνεση.

  1. Χρόνος για ανησυχίες

Ορίστε έναν συγκεκριμένο χρόνο κάθε μέρα για να συζητάτε οτιδήποτε απασχολεί ή ανησυχεί το παιδί σας. Σε αυτό το διάστημα το παιδί μπορεί να περιγράψει ή να καταγράψει εκείνα που το αναστατώνουν ή του προκαλούν δυσάρεστα συναισθήματα. Έπειτα, μπορείτε να τα συζητήσετε μαζί και να σκεφτείτε εναλλακτικές λύσεις και τρόπους διαχείρισης. Βοηθήστε το ακόμη να χαλαρώσει με βασικές τεχνικές, όπως οι βαθιές αναπνοές.

  1. Διαπραγμάτευση σκέψεων

Βοηθήστε το παιδί να καταγράψει όλες εκείνες τις σκέψεις του που είναι αρνητικές ή μη βοηθητικές. Προσπαθήστε μαζί του να διαπραγματευτείτε το περιεχόμενο αυτών των σκέψεων, αντικαθιστώντας τες με πιο ρεαλιστικές και βοηθητικές εκδοχές τους.

  1. Οραματισμός

Όταν μια δυσκολία εμφανίζεται οραματιστείτε μαζί με λεπτομέρειες πως θα είναι η καθημερινότητα όταν αυτή θα έχει πια ξεπεραστεί. Καλλιεργήστε στο παιδί την αίσθηση του προσωρινού και βοηθήστε το να εστιάσει στη λύση.

  1. Ευγνωμοσύνη

Λειτουργήστε ως παράδειγμα και αναφέρετε εκείνα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη και σας γεμίζουν χαρά και πληρότητα καθημερινά. Ενθαρρύνετε το παιδί να κάνει το ίδιο. Καλλιεργήστε την ικανότητά  του να εντοπίζει το καλό στον κόσμο και στη ζωή του.

  1. Τρία επιτεύγματα

Πριν τον ύπνο αφιερώστε λίγο χρόνο και ενθαρρύνετε το παιδί να εντοπίσει και  να καταγράψει 3 επιτεύγματα -μικρά ή μεγάλα- που κατάφερε αυτή την ημέρα. Πανηγυρίστε μαζί για κάθε του νίκη και τονώστε την αυτοπεποίθησή του.

  1. Να είστε παρόντες

Καλλιεργήστε με κάθε ευκαιρία στο παιδί την ικανότητα να είναι παρόν και να ζει συνειδητά τη στιγμή. Δείξτε του πώς μπορεί να εστιάζει στις αισθήσεις του και να απολαμβάνει τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος (το χρώμα του ουρανού, τη ζεστασιά του ήλιου, το κελάηδημα των πουλιών κ.ο.κ) έστω και από το μπαλκόνι του σπιτιού σας.