Ανακοινώσεις

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΤΥΛ

ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΤΥΛ
ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ

Τα στυλ μάθησης βασίζονται στον τρόπο που αποκτούμε τις πληροφορίες. Μπορούμε να μάθουμε με το να δούμε, να αγγίξουμε και/ίσως να ακούσουμε. Επίσης έχουμε διαφορετικά είδη μνήμης – κάποιοι από εμάς θυμόμαστε πράγματα ευκολότερα από άλλους. Και κάποιοι από εμάς θυμόμαστε λεπτομέρειες ενώ άλλοι θέλουν να κοιτάζουν όλη την εικόνα. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν ένα τύπο και στυλ μάθησης, ένα τρόπο δηλαδή με τον οποίο μαθαίνουν ευκολότερα. Το παιδί σας επίσης έχει ένα δικό του τύπο και στυλ μάθησης επίσης.

ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

Πολλά παιδιά με αυτισμό αποκτούν πληροφορίες με το να θυμούνται πράγματα μηχανικά. Αυτά τα παιδιά μαθαίνουν πολλές πληροφορίες (όπως αριθμούς και γράμματα) από μικρά ακόμη και πολλά δεδομένα σε ειδικά θέματα όταν είναι μεγαλύτερα. Ενώ όμως μπορούν να απαγγείλουν την πληροφορία λέξη προς λέξη, συχνά δεν κατανοούν τι λένε. (πχ ένα παιδί μπορεί να μετράει όλους τους αριθμούς 1-1 ή να αριθμεί πράγματα στην σειρά αλλά να μην μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση πόσα δάχτυλα του δείχνουμε, αφού γνωρίζει μεν τους αριθμούς, όχι όμως και την έννοιά τους).

ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Πολλά παιδιά με αυτισμό θυμούνται προτάσεις ως ολόκληρα κομμάτια χωρίς να κατανοούν την σημασία της καθεμίας ξεχωριστά λέξης. Τα παιδιά που προσλαμβάνουν την πληροφορία με αυτό τον τρόπο, λέγεται πως έχουν ολοκληρωτικό τύπο μάθησης. Για παράδειγμα, εάν δώσουμε στο παιδί ένα παιχνίδι του μπάνιου (πχ ένα πλαστικό παπάκι) και του πούμε «βάλτο στο νερό» προφανώς θα το κάνει. Όμως εάν του δώσουμε το ίδιο παιχνίδι και του πούμε «βάλτο στο ράφι» μπορεί και πάλι να το βάλει στο νερό. Το παιδί κάνει αυτό το λάθος γιατί ομαδοποιεί κάθε πρόταση που περιέχει την λέξη «βάλτο» με μία συγκεκριμένη δράση, παραβλέποντας αυτό που λένε οι άλλες λέξεις στην πρόταση.
Αντίθετα με άλλα παιδιά που μαθαίνουν να μιλούν χρησιμοποιώντας απλές μεμονωμένες λέξεις και μετά σταδιακά τις μετατρέπουν σε φράσεις των 2 λέξεων και αργότερα σε μικρές προτάσεις, τα παιδιά που είναι ολοκληρωτικοί μαθησιακοί τύποι αρχίζουν να μιλούν χρησιμοποιώντας ολόκληρες προτάσεις. Τα παιδιά με αυτόν τον ολοκληρωτικό τύπο μάθησης έχουν την τάση να θυμούνται τα πάντα γύρω από μια κατάσταση, αλλά συχνά δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τι είναι σημαντικό από το τι δεν είναι.
Για παράδειγμα ένα παιδί που του χάλασε ένα παιχνίδι, μπορεί να χρησιμοποιήσει ολόκληρη την φράση ενός τραγουδιού για να πει ότι είναι στενοχωρημένο παρά να πει την φράση. Πχ. Αντί «στενοχωρήθηκα που χάλασε το αυτοκινητάκι» θα πει «εάν είσαι στενοχωρημένος και το ξέρεις, άφησε το δάκρυ σου να βγει» (Αμερικάνικο τραγούδι), αφού γνωρίζει την πρόταση που σχετίζεται με την λύπη. Ή άλλο παιδάκι, αντί να ονοματίσει το παπάκι που βλέπει σε μία εικόνα, μπορεί να τραγουδήσει το «η κοτούλα κο κο κο, το παπάκι πα πα πα».

ΟΠΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Εάν στο παιδί σας αρέσει και το απολαμβάνει να κοιτάζει σε βιβλία ή να κοιτάζει την τηλεόραση, μπορεί να είναι οπτικός τύπος. Τα περισσότερα παιδιά με οποιαδήποτε δυσκολία στην ομιλία μαθαίνουν καλύτερα με το να βλέπουν πράγματα περισσότερο παρά με το να τα ακούν. Από την στιγμή που η όραση είναι η δυνατότερή τους αίσθηση, τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά έλκονται από τα βιβλία με εικόνες και τα βίντεο.

«ΧΕΙΡΟΠΙΑΣΤΟΣ» ΤΥΠΟΣ

Εάν στο παιδί σας αρέσει να πιέζει κουμπιά, να κουνάει τις πόρτες μπροστά-πίσω (σαν να τις ανοιγοκλείνει) και/ή να μορφοποιεί και να χειρίζεται πιο πολύπλοκα παιχνίδια, είναι προφανώς ένας τύπος παιδιού που μαθαίνει καλύτερα «χειροπιαστά», με το να αγγίζει πράγματα.

ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Εάν στο παιδί σας του αρέσει και το ευχαριστεί να μιλά και να ακούει αυτά που λένε οι άλλοι, μπορεί να είναι ένας ακουστικός τύπος που του αρέσει να παίρνει πληροφορίες από την ακοή. Είναι ασυνήθιστο για ένα αυτιστικό παιδί να σχετιστεί πρωτογενώς με την ακουστική μάθηση.

==========
ΒΑΛΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΣΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΑΣ

Οι παρατηρήσεις σας σχετικά με το πώς το παιδί σας προτιμάει να μαθαίνει σας δίνει επιπρόσθετες πληροφορίες στο πώς να το βοηθήσετε.

-Εάν το παιδί έχει καλή μηχανική μνήμη θα μάθει καλύτερα με δραστηριότητες που γίνονται με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν αριθμούς και δραστηριότητες με γράμματα της αλφαβήτου.

-Εάν το παιδί έχει τον ολοκληρωτικό τύπο μάθησης, μπορεί να μάθει να λέει ολόκληρες προτάσεις πριν να μάθει συγκεκριμένες λέξεις. Η δουλειά σας είναι να βοηθήσετε το παιδί να κατανοήσει τα κομμάτια του όλου.

– Εάν το παιδί είναι οπτικός τύπος, παρουσιάστε πληροφορίες μέσω πραγμάτων που μπορεί να δει. Για παράδειγμα, ενώ λέτε μία λέξη, δείξτε του ταυτόχρονα το ίδιο το αντικείμενο ή μία εικόνα του. Δώστε του ευκαιρίες να μάθει μέσω βιβλίων με εικόνες ή/και βίντεο.

– Εάν το παιδί μαθαίνει μέσω των χεριών του, αφήστε το να μάθει τον κόσμο με τον χειρισμό και το άγγιγμα των αντικειμένων. Διαλέξτε παιχνίδια που μπορεί να χειριστεί με τα χέρια του.

Πηγή: Fern Sussman “MORE THAN WORDS” The Hannen Center 2001.Μετάφραση: Αλεξάνδρου Στράτος