Ανακοινώσεις

ΜΕΛΕΤΗ ΕΝΤΟΠΙΖΕΙ ΤΑ ΩΦΕΛΗ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ

ΤΣΑΚΙΡΗ ΜΑΡΘΑ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ. ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Μία νέα, μικρή αλλά εμπεριστατωμένη μελέτη υποστηρίζει τις αναφορές των γονέων ότι η θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης βελτιώνει την καθημερινή λειτουργικότητα των παιδιών με αυτισμό. Η έρευνα, με επικεφαλείς εργοθεραπευτές στο Jefferson School of Health and Professions της Φιλαδέφεια, βρίσκεται σε ηλεκτρονική μορφή στο Journal of Autism and Developmental Disorders. Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από μία ερευνητική επιχορήγηση του Autism Speaks.

Τα συμπτώματα του αυτισμού συχνά συμπεριλαμβάνουν δυσκολία στην επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών όπως είναι οι υφές, οι ήχοι, οι οσμές, οι γεύσεις, η φωτεινότητα και η κίνηση. Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να κάνουν καθημερινές καταστάσεις να βιώνονται ως καταπιεστικές. Ως εκ τούτου, μπορούν να παρεμποδίσουν την καθημερινή λειτουργικότητα αλλά ακόμη και να απομονώσουν τα άτομα και τις οικογένειές τους.

«Αυτή η μελέτη είναι μία από τις πρώτες που δείχνουν ότι μία θεραπευτική παρέμβαση είναι αποτελεσματική στο να βοηθήσει να διευκολύνει τέτοιες αισθητηριακές δυσκολίες με τρόπους που βελτιώνουν την καθημερινή λειτουργικότητα», σχολιάζει η παιδοψυχολόγος Lauren Elder, βοηθός διευθυντή για τη διάδοση της επιστήμης.

Η θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης, όπως ασκείται από τους εργοθεραπευτές, χρησιμοποιεί δραστηριότητες παιχνιδιού σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να επιφέρουν αλλαγή στο πως αντιδρά ο εγκέφαλος στην αφή, στην ακοή, στην όραση και στην κίνηση. Αν και η θεραπεία δεν είναι νέα, έχει παραμείνει κάπως αμφιλεγόμενη.

«Μέρος του προβλήματος ήταν και οι πολλές διαφορετικές τεχνικές που έχουν χρησιμοποιηθεί κάτω από το όνομα αισθητηριακή ολοκλήρωση,» σημειώνει η Δρ. Elder.

Στη μελέτη τους, οι ερευνητές του Farber συνδύασαν δύο παραμέτρους για να βελτιώσουν την αξιοπιστία της εκτίμησης του. Χρησιμοποίησαν την πρόσφατα ανεπτυγμένη Μέτρηση Πιστότητας της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration Fidelity Measure) για να εξασφαλίσουν ότι ο κάθε θεραπευτής ασκούσε την παρέμβαση με έναν τρόπο πιστό στις αρχές της. Χρησιμοποίησαν επίσης μία αποδεδειγμένη κλίμακα επίτευξης στόχου (Goal Attainment ScaleGAS) για να μετρήσουν αντικειμενικά τα ωφέλη σε σχέση με τους στόχους που έθεσαν οι γονείς για κάθε παιδί.

Για παράδειγμα, ο γονέας ενός παιδιού το οποίο ξυπνάει κατά τη διάρκεια της νύχτας εξ’ αιτίας της ακραίας ευαισθησίας σε ήχους μπορεί να θέσει ως στόχο τη βελτίωση της ανοχής των συνηθισμένων θορύβων και τη συνέχεια του ύπνου κατά τη διάρκεια της νύχτας. Για ένα παιδί το οποίο σιχαίνεται να αγγίζει τρόφιμα, ο στόχος μπορεί να είναι η μείωση της απτικής ευαισθησίας σε σημείο που το παιδί θα μπορεί να τρώει ένα γεύμα.

Στους ερευνητές με τυχαίο τρόπο ανατέθηκαν 32 παιδιά με αυτισμό, ηλικίας 4 έως 8 ετών, σε μία από τις δύο ομάδες. Για πάνω από 10 βδομάδες, η ομάδα ελέγχου έλαβε τη «συνήθη φροντίδα» με καθιερωμένες θεραπείες λόγου, συμπεριφοράς και άλλου τύπου θεραπευτικές παρεμβάσεις για τη διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Η πειραματική ομάδα έλαβε την ίδια «συνήθη φροντίδα» συν 3 επιπλέον ώρες αισθητηριακής ολοκλήρωσης ανά εβδομάδα.

Οι αξιολογητές που δεν γνώριζαν ποιός ήταν σε ποιά ομάδα συνάντησαν τους γονείς πριν και μετά την παρέμβαση για να θέσουν στόχους και να αξιολογήσουν την πρόοδο.

Στο τέλος της μελέτης, η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι τα παιδιά που βρίσκονταν στην ομάδα της αισθητηριακής ολοκλήρωσης σημείωσαν σημαντικά υψηλότερο σκορ στην επίτευξη των στόχων τους. Επιπροσθέτως, τα σταθμισμένα αξιολογητικά εργαλεία έδειξαν ότι τα παιδιά που έλαβαν θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης χρειαζόντουσαν λιγότερη βοήθεια από τους γονείς τους στην αυτο-φροντίδα και στις κοινωνικές καταστάσεις.

«Η λογική είναι ότι αλλάζοντας το πως οι αισθήσεις επεξεργάζονται από τον εγκέφαλο, βοηθάμε τα παιδιά με αυτισμό να αισθάνονται καλύτερα την πληροφορία που λαμβάνουν και να τη χρησιμοποιούν ώστε συμμετέχουν καλύτερα σε καθημερινές δραστηριότητες», λέει η επικεφαλής ερευνήτρια Roseann Schaaf. Η ομάδα της Δρ. Schaaf σχεδιάζει μελλοντικές μελέτες οι οποίες θα συμπεριλαμβάνουν πρόσθετα αποτελέσματα παραμέτρων και θα ακολουθούν τα παιδιά για μεγαλύτερες περιόδους ώστε να δουν αν τα ωφέλη παραμένουν σε βάθος χρόνου.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο στη Δ/νση http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10803-013-1983-8/fulltext.html