Ανακοινώσεις

Ψυχοπαιδαγωγικές δραστηριότητες για ένα ευχάριστο και επιμορφωτικό καλοκαίρι…

Ναταλία Σαμαρά, Ειρήνη Μάντη, Ψυχοπαιδαγωγοί ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ, Ντέμυ Φωτιάδου

Οι διακοπές του καλοκαιριού έχουν σαν βασικό στόχο την ανάπαυλα και την ξεκούραση των μαθητών καθώς και την εμπέδωση αυτών που έχουν μάθει με λειτουργικό και δημιουργικό τρόπο. Αυτή η περίοδος τους δίνει την δυνατότητα να ασχοληθούν με άλλες – πιο ξέγνοιαστες και ευχάριστες – δραστηριότητες, να μείνουν περισσότερες ώρες με την οικογένειά τους χωρίς πίεση και να ωριμάσουν σωματικά και συναισ­θηματικά, έτσι ώστε όταν έρθει η ώρα της επιστροφής τους στο σχολείο να έχουν περισσότερα εφόδια για να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες – λόγω της μεγαλύτερης σχολικής τάξης που θα ενταχθούν – σχολικές απαιτήσεις. Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι μια περίοδος στη ζωή του παιδιού που μπορεί να την εκμεταλλευτεί όπως αυτό θέλει αλλά πάντα με ένα σωστό σχεδιασμό και πρόγραμμα ώστε να μπορέσει να ωφεληθεί από αυτή. Στο διάστημα αυτό το παιδί πρέπει – και είναι απαραίτητο για την εξέλιξή του – να περάσει όμορφα και ξέγνοιαστα, μακριά από το άγχος και την πίεση των σχολικών απαιτήσεων.

Στις καλοκαιρινές διακοπές  ο πολύτιμος χρόνος  των παιδιών δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιείται για μάθηση μέσα από σχολικά βιβλία για επαναλήψεις. Κάτι τέτοιο μόνο γκρίνια, πίεση και αρνητικό κλίμα στην οικογένεια μπορεί να δημιουργήσει. Επίσης, προκαλεί επιπρόσθετο άγχος στο παιδί και μπορεί να το οδηγήσει σε αρνητική απόδοση τον επόμενο χειμώνα. Η μάθηση, άλλωστε, μπορεί να επιτευχθεί μέσα από άλλες πιο ευχάριστες δραστηριότητες για το παιδί και εσάς!

Παρακάτω προτείνονται κάποιες απλές και ευχάριστες δραστηριότητες που προωθούν τόσο την μάθηση όσο και την ψυχαγωγία…

˜ Παίξτε με το παιδί σας ένα παιχνίδι φωνολογικής ενημερότητας!! Λέτε μια λέξη π.χ. «παραλία», και το παιδί σας πρέπει να πει μια λέξη που να αρχίζει από το τελευταίο γράμμα της λέξης που είπατε. Δηλαδή σε αυτή την περίπτωση η λέξη θα πρέπει να αρχίζει από «α». Το παιδί σας λέει «αεροπλάνο» και ο επόμενος παίχτης πρέπει να πει μια λέξη που να αρχίζει από «ο». Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον τρόπο αυτό κ ο παίχτης που δεν μπορεί να βρει μια λέξη χάνει. Καλή διασκέδαση!

˜ Ζητήστε από το παιδί σας να σας διηγηθεί το παιδικό πρόγραμμα που είδε στην τηλεόραση. Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να εξασκηθεί το παιδί στις χρονικές αλληλουχίες και να μπορέσει να περιγράψει περιληπτικά αυτό που είδε π.χ. Τί έγινε στην αρχή; Τί έγινε μετά; Τί συνέβη στο τέλος; Ποιός ήταν ο πρωταγωνιστής; Περιγραφή πρωταγωνιστή.

˜ Ζητήστε από το παιδί σας να σας περιγράψει βήμα-βήμα καθημερινές δραστηριότητες. Για παράδειγμα: «τί πρέπει να κάνουμε για να φτιάξουμε ένα τόστ;», «τί κάνω κάθε πρωί;», «προετοιμασία ενός παιδικού πάρτυ» κ ό,τι άλλο αρέσει στο παιδί σας.

˜ Ρωτήστε το παιδί σας τί παιχνίδια παίζει στη γειτονιά, στο χωριό ή στην πλατεία και ζητήστε του να τα περιγράψει. Πώς παίζονται τα παιχνίδια αυτά; Ποιοι είναι οι κανόνες; Ποιός είναι ο νικητής κτλ. Είναι μεγάλη ικανοποίηση για τα παιδιά όταν έχουν την αίσθηση ότι μας μαθαίνουν καινούργια πράγματα!

˜ Το παιχνίδι του «Ναι-Όχι». Ο ένας παίχτης σκέφτεται μια οποιαδήποτε λέξη στο μυαλό του (ζώο, πράγμα, επάγγελμα) και ο άλλος προσπαθεί να μαντέψει την λέξη αυτή κάνοντας μόνο ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν με ΝΑΙ ή ΟΧΙ. Με αυτόν τον τρόπο ασκείται η κριτική και αφαιρετική σκέψη των παιδιών και είναι παράλληλα μια διασκεδαστική δραστηριότητα.

˜ Όνομα-Ζώο-Φυτό…Μια διαχρονική και επιμορφωτική δραστηριότητα που ασκεί τόσο την φαντασία όσο και την φωνολογία και ορθογραφία. Το μόνο που χρειάζεστε είναι χαρτί και μολύβι. Ένας από τους παίχτες λέει από μέσα του την Αλφάβητο και ο άλλος τον σταματάει  λέγοντας «ΣΤΟΠ». Οι παίχτες καλούνται να βρουν από μια λέξη σε κάθε κατηγορία η οποία αρχίζει από το γράμμα που σταμάτησε. Τώρα που είναι καλοκαίρι μπορείτε να εμπνευστείτε και να βάλετε καινούργιες κατηγορίες. Για παράδειγμα αντί για ΧΩΡΑ βάλτε ΝΗΣΙΑ, αντί για ΠΡΑΓΜΑ βάλτε ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ κτλ. Καλη διασκέδαση!

˜ Κλείσε τα μάτια! Τα παιδιά που θυμούνται εικόνες μπορούν να μάθουν γρηγο­ρότερα να δια­βά­ζουν λέξεις και να της ανα­κά­λουν ευκολό­τερα στη μνήμη τους. Το παιδί σας θυμάται ο,τι βλέπει; To παρακάτω παιχνίδι ενδυναμώνει την οπτική μνήμη, είναι εύκολο και σύντομο! Αρχικά πείτε στο παιδί σας να σας κοιτάξει καλά. Έπειτα ζητήστε του να κλείσει τα μάτια του. Καθώς θα έχει κλειστά τα μάτια του κάνετε μια ερώτηση όπως: «Τι χρώμα μπλούζα φοράω?». Αν δεν θυμάται να απαντήσει τότε δώστε του την ευκαιρία να σας παρατηρήσει λίγο ακόμη και μετά να ξανακλέισει τα μάτια του. Κάντε μια άλλη ερώτηση όπως: «Σε τι στάση είχα τα χέρια μου?».Θυμάται να σας πει;Θυμάται γενικά την εικόνα σας;Την ίδια διαδικασία μπορείτε να ακολουθήσετε με αντικείμενα, εικόνες σε περιοδικά, σήματα στο δρόμο, και κάνοντας ζωγραφιές στην άμμο ή παίζοντας με χρωματιστά πετραδάκια στην παραλία. Αλήθεια, εσείς είστε καλοί σε αυτό το παιχνίδι; Θα ήταν δίκαιο και διασκεδαστικό να μάθει το παιδί σας τι ψάρια πιάνει η μαμά ή ο μπαμπάς!!

˜ Ματιές Αστραπή! Μερικά παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες να ξεχωρίσουν τις διαφορές ανάμεσα σε δύο γράμματα ή δύο λέξεις (π.χ. το υ με το ν και το αυτί με το αντί ή το τ με το π και πόσο με τόσο). Αυτό απογοητεύει και στενοχωρεί τα παιδιά. Το παρακάτω οπτικό παιχνίδι μπορεί να εξασκήσει την ικανότητα των παιδιών να διακρίνουν διαφορές και εν συνεχεία να ενισχύσει την δεξιότητα ανάγνωσης. Το ευχάριστο για το παιδί είναι οτι δεν περιέχει καθόλου λέξεις! Ξεκινάτε με μια κόλλα χαρτί και την κόβετε σε 5 λωρίδες. Έπειτα χωρίζετε την κάθε λωρίδα με μια κάθετη γραμμή στη μέση και ζωγραφίζετε απλά σχέδια. Μερικά σχέδια να είναι ίδια (π.χ.1η λωρίδα) και μερικά διαφορετικά(π.χ. 2η, 3η, 4η λωρίδα). Όταν ολοκλη­ρώσετε όλα τα σχέδια δείχνετε στο παιδί μια λωρίδα χαρ­τιού τη φορά και του ζητάτε να σας πει αν τα σχέδια είναι ίδια ή διαφο­ρε­τικά. Προσοχή!Του εξηγείται στην αρχή πως θα έχει λίγο χρόνο να τα δει και μια φορά. Όσην ώρα το παιδί κοιτά τα σχέδια μετράτε για 5 ως 10 δευτερόλεπτα,όχι φωναχτά για να μην το απασχολεί ο χρόνος. Η δυσκολία του παιχνιδιού αυξάνεται όταν οι διαφορές ανάμεσα στις δυο εικόνες ειναι μικρές (π.χ 5η λωρίδα).